به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرو نیوز:
فرهنگ پذیری و عمومیت بخشیدن به ورزش در هر جامعه ای در گرو تعمیم و ترویج عوامل موثر در این امر می باشد.
وضعیت اقتصادی افراد، اهمیت الویت به ورزش، نگرش مسئولین، نقش رسانه‌ها و شیوه فرهنگ پذیری و توسعه فرهنگ از جمله عواملی هستند که در تثبیت جایگاه ورزش درفرهنگ اجتماعی نقش بسزایی دارند و همه این عوامل بر یکدیگر اثر می گذارند.
ورزش پدیده ای فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می باشد که پیوندی محکم با مجموعه نهادها و سازمان ها و همچنین ساختارهای اجتماعی دارد، به این معنا که دستاوردهای ورزش و فعالیت های مربوط به آن بطور کلی یک شاخص فرهنگی در زمینه های مختلف محسوب می شود. هدف از این نوشته، نشان دادن ارتباطات و تاثیرات متقابل ورزش و فرهنگ در منطقه صومای برادوست می‌باشد. مطالعات اخیر در حوزه فرهنگ و ورزش نشان دهنده اثرات مثبت ورزش و فعالیت‌های بدنی ، در تمامی ابعاد زندگی اعم از جسمی ، روانی ، فرهنگی ، تربیتی ، اجتماعی و درمانی می باشد.
واضح است که امروزه ورزش بسته به فضای شکل‌گیری آن دارای ابعاد گسترده سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی است به دلیل همین گستردگی ، ورزش توانایی بسیج عمومی ، تهییج احساسات ، خلق وجدان جمعی یک ملت و ایجاد حس همدلی، توسعه اقتصادی و فرهنگی و گسترش سرمایه اجتماعی را داراست. لذا در منطقه صومای برادوست پرداختن به ورزش از طریق اجرای برنامه‌های مستمر آموزشی و تشویقی ، در کنار سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و توجه به زیر گروه‌های پرخطر جامعه نظیر کودکان ، نوجوانان و جوانان ، جهت اصلاح سبک زندگی ناسالم و توسعه زندگی سالم امری ضروری به نظر می‌رسد .
باورها و ارزش‌های فرهنگی وقتی با ورزش عجین شود ، اساس فعالیت‌های فردی و اجتماعی یک جامعه را هدفدار خواهد کرد. به تعبیر دیگر می‌توان فرهنگ ورزشی را زمینه‌ی رویش و جوشش رفتارها، عادات، کنش و واکنش‌های فردی و جمعی یک ملت و جامعه تلقی کرد. به همین دلیل برخی جامعه شناسان فرهنگ ورزشی را به مجموعه رفتارها، عادات و توانایی‌های یک قوم وابسته می‌دانند. فراموش نکنیم فن و فرهنگ و یا عناصرمادی و ابزاری وهمچنین مسایل انسانی و رفتاری در کنار یکدیگر در پیشرفت و اعتلای ورزش یک جامعه موثرند . به بیان دیگر خیلی‌ها براین باورند که تغییر و پیشرفت در ورزش اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که فرهنگِ (به معنای رفتار و اخلاق و مناسبات و کلیه کنش‌ها و…) ورزش تغییر کند و تحول یابد.
چیزی که مسلم است آن است که علیرغم همه این حرف‌ها و بحث‌ها و اتفاق و اختلاف نظرها عملا به موضوع فرهنگ در ورزش منطقه صومای برادوست تا کنون بصورت بایسته و شایسته بها داده نشده بود. در این باره نیز فکر می‌کنم خیلی از اهالی منطقه با سخن فوق موافق باشند. اینکه چرا چنین است و چرا فرهنگ در ورزش ما با وجود اهمیتی که در روبه راه شدن و پیشرفت امر ورزش دارد از سوی مسئولان امر در منطقه جدی گرفته نشده و نمی‌شود موضوعی نیست که این نوشته در پی پاسخگویی به آن باشد.
اما بطور مختصر می‌توان عواملی چون روزمرگی ونتیجه گرایی افراطی و استفاده ابزاری از ورزش برای تامین مقاصد واهداف غیرورزشی وعدم ثبات مدیریت و برنامه‌ها در ورزش منطقه و… را پاسخی به سؤال بالا شده دانست.همه می‌دانیم منطقه صومای برادوست بنا بر موقعیت استراتژیک خود می‌بایست نگرش ویژه ای به مباحث مذهبی، فرهنگی و ورزشی داشته باشد لذا مجموعه شورای اسلامی شهر مرزی سرو در کنار بسیج حوزه ۲۷ شهدای سرو بر این اساس با درک پتانسیل موجود و وجود استعدادهای بالفعل و بالقوه در حوزه‌های مختلف و ممانعت از بروز آسیب های اجتماعی در جامعه به این مهم توجه ویژه‌ای داشته و پا به عرصه برگزاری ا‌ولین تورنمنت فوتسال جام رمضان نهاد و با جلب حمایت نماینده ارشد دولت در منطقه توانست بازیها را در قالب ۴ گروه ۵ تیمی در سطح قابل قبولی به کارزار اجرا درآورد.
تورنمنت یاد شده تا حد زیادی فرهنگ در ورزش و معنای کار فرهنگی و فرهنگ سازی را تبیین کرد و خوشبختانه امروز به نوبه خود به عنوان یک « الگوی فرهنگی» که نماد ارزش‌هایی چون تلاش، جدیت، غیرت، عرق تیمی و خودباوری و اعتماد به نفس و انگیزه و ایمان به هدف و جنگندگی و… است در جامعه صومای برادوست مطرح است. این همان انتظاری است که همیشه دوستداران ورزش پاک و باشخصیت از ورزش انتظار داشته و دارند. واین همان جایگاهی است که انتظار می‌رود نه فقط یک منطقه که کلیت ورزش ما به آن برس