به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرو نیوز: با فرا رسیدن روز دوازدهم که دید و بازدیدهای نوروزی هم به پایان می‌رسد خانواده‌ها خود را برای مراسم روز سیزده بدر و آشنایی با خلقت خداوند و پی بردن به عظمت او و طبیعت گردی آماده می‌کنند.

سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است. در این میان مردم آذربایجان غربی آئین‌های به خصوصی دارند که امسال در تقارن جشن طبیعت با ماه مبارک رمضان مردم استان از عصر روز ۱۳ فروردین خود را آماده حضور در دامن طبیعت می‌کنند.

طی سال‌های اخیر ۱۳ فروردین روز آشتی با طبیعت نام گرفته است و مردم بعد از دوازده روز تعطیلات و سفر و دید و بازدید برای تکمیل شادی‌های خود و دور کردن غم و غصه با حضور در طبیعت زیبا مراسم سیزده بدر را با نشاط و شادمانی اجرا می‌کنند.

مردم آذربایجان غربی به ویژه مردم ارومیه بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون آمدند و به دشت و صحرا و باغ رفتند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبارها بگذرانند.

مردم استان آذربایجان غربی بنابر یک سنت قدیمی در روز طبیعت به دشت و صحرا و باغ رفتند تا آخرین روز عید را در طبیعت و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبارها به شادی سپری کنند

۱۳ بدر در منطقه صومای برادوست همچون سالهای گذشته میزبان گردشگران زیادی بود در مناطق کردنشین استان نیز با تأثیر پذیری از فرهنگ نقاط همجوار چند صباحی است که در روز سیزده به کنار رودخانه‌ها و نقاط سرسبز می‌روند و معمولاً علاوه بر تهیه و کباب کردن گوشت قرمز و یا پخت نان موسوم به کلانه و خوردن آن به همراه خانواده خود در دل طبیعت این روز را سپری می‌کنند. یکی از دل مشغولی‌های زنان آذربایجان غربی در این روز گشت و گذار در دامن صحرا و چیدن گیاهان تازه رسته خوراکی است.
.