به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرو نیوزو به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی، ارسلان شکری در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان آذربایجانغربی در خصوص پیشرفت فیزیکی طرحهای عمرانی پایانههای مرزی، اظهار داشت: مرمت و بهسازی سالن تجاری پایانه مرزی بازرگان با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهرهبرداری است و سالن مسافری و محوطهسازی پایانه مرزی سرو نیز با اعتبار بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال تمام شده و مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی در خصوص عملیات عمرانی ساخت ساختمان پایانه مرزی رازی شهرستان خوی، افزود: احداث ساختمان اصلی تجاری و مسافری این پایانه مرزی به مساحت تقریبی ۹۵۰۰ متر مربع در سه طبقه سازه فلزی با جدیت پیگیری میشود به طوریکه هم اکنون این پروژه نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی ادامه داد: آذربایجانغربی مهمترین دروازه ورودی به اروپا و بر سر کریدورهای مهم بینالمللی شرق و غرب، کریدور بزرگراهی آسیای جنوب شرقی، آلتید و تراسیکا قرار دارد و بی شک نقش قابل توجهی در صادرات بهخصوص صادرات غیرنفتی با توجه به وجود پنج پایانه رسمی در کشور ایفا خواهد کرد که لازم است بر رفع موانع و مشکلات رسوب در پایانههای مرزی و تسریع در ترانزیت و عبور و مرور در مرزها تلاش کرد.
شکری افزود: ضروری است نسبت به چابک سازی مرزها اقدام شود چرا که حضور نهادها و ادارات متعدد در صفر مرزی باعث سنگین شدن حرکت و فرآیندهای مرزی شده و میبایست سیستمهای هوشمند و مکانیزه، جایگزین سیستمهای فعلی شوند تا از اشغال بیرویه هکتارها زمین جلوگیری کرده و ظرفیت تبادل نیز افزایش یابد.
این مقام مسئول گفت: در راستای کاهش اثرات این چالشها مدیریت واحد و یکپارچه مرزی میتواند یک راه حل مطلوب باشد تا با درک مشترک از مسائل مرز توسط نهادهای مستقر و مدیریت واحد شاهد تسریع در اجرای تصمیم و نواقصات طرفین باشیم و همچنین طرح جامع لجستیک مرزها و انتقال تشریفات غیرضروری در ایست اجباری و صفر مرزی و انتقال به تیر پارکهای پس کرانه تا حد زیادی میتواند از این توقف بکاهد و از ظرفیت واقعی مرزها برای توسعه صادرات غیرنفتی استفاده شود.
شکری اظهار داشت: با سپردن مدیریت واحد مرزی به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان متولی و اهتمام مقام عالی وزارت به عنوان رئیس شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزها به این موضوع، انتقال تشریفات و اقدام غیرضرور به پس کرانه و استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در این جهت، مشخص کردن مسیر سبز برای صادرات یخچالی، اجرای طرحهای جامع حمل و نقل و لجستیک و استفاده از ایزولههای نوین که یکی از اقدامات مهم سازمان راهداری و شورای ساماندهی مبادی ورودی وخروجی است انتظار میرود که طلیعه امید در ساماندهی مرزها و استفاده از ظرفیت کل مرزها و به دنبال آن افزایش صادرات غیرنفتی تحقق پیدا کند.