به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرو نیوز: کولبری محصول بی‌عدالتی و تبعیض اقتصادی در مناطق غربی کشور که سالهاست اسیر شعار و وعده‌های توخالی دولت‌ها هر روز بر حجم مشکلات فعالان این بخش افزوده می‌شود این بار در یک بی اخلاقی تبدیل به ابراز و حرکت نمایشی برای کسب رأی به هر قیمتی از سوی نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شده است.

بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از ۱۸ هزار کولبر در مناطق مرزی آذربایجان غربی و ۸۰ تا ۱۸۰ هزار نفر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه مشغول فعالیت هستند در حال حاضر طبق تعاریف ارائه‌شده قانونی نبوده و هیچ مزایای اجتماعی برای آن در نظر نگرفته‌اند.

این در حالی است که در دو مناظره تلویزیونی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مردم چشم امید به ارائه راهکار و برنامه برای عبور از مشکلات کنونی به خصوص اقتصادی در کشور دارند اما چیزی که محصول نهایی این دو برنامه به افکار عمومی تحویل داده چیزی جز حرکات نمایشی، استفاده ابزاری از قومیت‌ها و زنان، جوانان، کولبران و سوخت‌بران نیست.

بر اساس تعاریف ارائه‌شده کولبران به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناس می‌شوند، نداشتن بیمه، حق‌وحقوق اجتماعی در کنار عوارض بدنی متعدد به دلیل حمل اجناس سنگین تنها سهم مردمانی است که در مناطق مرزی ضمن مرزداری به امرارمعاش ناچیزی دل‌بسته‌اند و سهمی که سال‌ها است از آن به‌عنوان شغل کاذب یادشده و در مواقع لازم برخوردهای قانونی سختی نیز می‌شود.

نبود سرمایه‌گذاری مناسب، واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار محرومیت در مناطق مرزی موجب شده مردم برای امرارمعاش دست به فعالیت‌هایی قانونی و غیرقانونی ازجمله کولبری، پیله‌وری و دادوستد از طریق بازارچه‌های مرزی بزنند، اما همین فعالیت‌ها نیز به دلیل درآمدهای اندک تاکنون نتوانسته باری از دوش مردم مناطق مرزی بردارد موضوعی که بی‌توجهی مسئولان به معیشت و اشتغال در این مناطق را به معضلی اساسی تبدیل کرده است.

حال در این انتخاب مهم و سرنوشت ساز در این برهه کنونی با حجم بالای مشکلات که نتیجه بی تدبیری و ناکارآمدی و نبود اراده جمعی دولت‌ها و مسئولان برای است وقت آن فرانرسیده برای جمع کردن رأی به هر قیمتی با ارائه برنامه و راهکار گامی هر چند کوچک برای حل این مشکلات به خصوص مشکلات کولبران برداشت؟

کولبران ابزار تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری/مرز مبهم شعار تا عمل

مشکل کولبران با وعده و شعار حل شدنی نیست

رئیس اتاق تعاون استان آذربایجان غربی با اشاره به استفاده ابزاری نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از کولبران و سوخت‌بران در کشور گفت: این شگردهای تبلیغاتی دیگر جوابگوی جلب آرا مردمی نیست امروز با توجه به افزایش بینش و آگاهی مردم نامزدها خیلی منسجم و قوی‌تر باید وارد کارزار انتخاباتی شوند استفاده ابزاری از یک عده در کشور نشان دهنده نبود برنامه کارآمد از سوی کاندیداهاست.