به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سرو نیوز: شهر مرزی سرو در سالی که گذشا پستی و بلندی های زیادی را پیش رو گذاشت از از افتتاح فاز سوم و چهارم جاده بین المللی سرو گرفته تا از بین رفتن چندین فرصت شغلی در اثر تعطیلی گمرک سرو.
۸پتانسیل های اقتصادی در آنسوی مرز شهر سرو نه تنها منجربه رونق اقتصادی در منطقه مرزی صومای برادوست نشده است بلکه هیچ گونه تلاشی برای بهرمند از این پتانسیل عظیم نشده است.
مرزنشینان نوار مرزی ارومیه همواره از چالشهایی سخن گفتند که این روزها در تجارت مرزی مشکلاتی را ایجاد کرده است و استفاده از ظرفیتهای تجارت مرزی را در گرو مرتفع شدن مشکلات زیرساختی و غیرزیرساختی مرزها از جمله هماهنگی بین دستگاهها عنوان کردند. به گفته مردم مرزنشین توجه به اینکه در مبادلات مرزی استفاده از کارت بازرگانی امکانپذیر نیست، مشخص شدن فهرست کالاهای مدنظر برای ورود به کشور یکی از مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
اما در اصل اگر دولت برای تامین نیازهای کشور در دوره تحریم میخواهد از ظرفیت مرزها استفاده کند ضمن رفع مشکلات موجود باید از صدور مجوزهای موردی برای افراد خاص جلوگیری کند و اجازه دهد خود مرزنشینان ابتکار عمل را در دست داشته باشند.
طبق برسی های به عمل آمده از سوی آژانس خبری تحلیلی سرو نیوز امروزه در مرزهای شمالغرب کشور و به خصوص نوار مرزی ارومیه با دو مشکل مواجه هستیم که یکی در حوزه زیرساختی است و دیگری به عدم هماهنگی بین دستگاهی در مرزها برمیگردد.
تجارت مرزنشینان با کشورهای همسایه، به دو حوزه رسمی و غیررسمی تقسیم میشود در تجارت غیررسمی آییننامههایی تحت عنوان کولبری و مرزنشینی داریم که باید بهصورت کارشناسی اصلاح شوند تا وضعیت تجارت غیررسمی با کشورهای همسایه نیز مانند تجارت رسمی ساماندهی شود که برای این کار بایستی اول باید نقشه راه تدوین شود و مشخص کنیم که میخواهیم تجارت مرزی را تا چه عددی و در چه مقیاسی توسعه دهیم.